onsdag, december 21, 2005

Motstridigt om internets inverkan på tidningsläsandet

I en krönika i dagens DN resonerar min kollega Nils Öhman kring en debattartikel av medieforskarna Ingela Wadbring och Lennart Weibull som hävdade att tidningsläsandet inte förändrats så mycket av internets intåg. Men Nils lyfter upp ett stycke ur den rapport de hänvisar till som motsäger detta: DN - Ekonomi - Forskarna tror inte på "det digitala": "Men läser man forskarkollegan Ulrika Andersson, som bidragit med avsnittet ”Mot nya läsvanor?” i årets rapport från SOM-institutet i Göteborg, får man en delvis annan bild. Andersson visar att folk visserligen inte har slutat läsa tidningen, men de läser mindre ofta: ”De dalande siffrorna beror i stället på att de som läser morgontidning minst fem dagar i veckan, har börjat läsa mera sällan.”" Det är inte så svårt att känna igen sig. Trots att jag jobbar på en dagstidning läser jag allt mindre ur tidningen. Och jag är knappast ensam. I den unga generationen är det ännu tydligare. När jag ser hur tonårsgrabben här hemma sätter på datorn det första han gör på morgonen så har jag svårt att se att han kommer att vilja ha en papperstidning i brevlådan varje morgon. Andra bloggar om: ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home