torsdag, december 22, 2005

Söktjänsterna konkurrerar ut traditionell media?

I en artikel på internetworld skriver Lisa Bjerre om "sökmotorhotet" mot traditionell media. Artikeln handlar egentligen om två saker. Allaannonser som gör Blockets, Kolls och andra sajters annonser sökbara på samma ställe. Blocket har stämt Allaannonser på en mängd punkter. Jag tror inte de tar hem målet. Det kommer snart inte att gå att ta betalt för privatannonser på nätet. Microsoft lanserar Fremont inom kort och Google Base är redan en ny aktör på gratismarknaden. Nischade sajter kan överleva, men Blockets gulddagar är räknade om man inte hittar andra intäktskällor. Artikeln tar också upp Google News och rss-flöden som ett hot mot traditionell nyhetsmedia. Det tror jag inte alls på. DN, Expressen, Aftonbladet och SvD mfl står för något helt annat än en automatiserad nyhetstjänst. Analyserna, fördjupningen och det egna anslaget kan aldrig Google News åstadkomma. Och rss-flöden lockar bara till läsning . Vi har ett helt gäng på DN.se och det lär bli fler. Däremot blev jag förvånad när jag läste vad Marianne Schwarz säger om rss. "Marianne Schvarcz tror inte att majoriteten av Aftonbladets läsare använder rss, varför man inte ansett det vara bråttom. Hon tror också att den trafikdrivande effekten kommer att vara marginell." Det tror inte jag. Andra bloggar om: ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home