måndag, januari 09, 2006

Google säljer annonser i papperstidning

Det har gått rykten länge om att Google ska ge sig in på markanden för annonser i papperstidningar. Nu ser ryktena ut att ha blivit ett faktum.
Enligt Chicago Business säljer Google annonser i Chicago Sun Times på osålda annonsplatser (bild finns i artikeln) . Utrymmet har tidigare använts av Sun Times för annonsering av egna tjänster, så kallad pluggannonsering. Google-formatet i tidningen liknar sponsrade länkar, en kort text och en webbadress, och är väldigt diskret märkta med "Ads by Google". Google har hittills bara publicerat ett fåtal annonser i tidningen och vill inte kommentera testet närmare.

Det här ska bli väldigt intressant att följa. Frågan är om formatet funkar på papper också. I så fall blir Google ett än större hot mot traditionell media. På nätet har man redan tagit över relationen med många mindre och medelstora annonsörer . De här småannonserna i tidningar kan vara ett sätt att försöka göra det även i papper.

Google är knepiga att förhålla sig till för traditionella mediaföretag. Samtidigt som deras sponsrade länkar ger intäkter som är svåra att välja bort, så är Google en farlig konkurrent både när det gäller innehåll och annonser. Väljer man de kortsiktiga intäkterna riskerar man att hjälpa till att bygga upp en konkurrerande verksamhet.

Technorati Tags: , , ,

Andra bloggar om: , , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home