tisdag, januari 10, 2006

"Läsarna är innehållet"

India Infoline News
‘Only as an afterthought did it dawn on us that the audience is the real content on the Web.’
Chefen för Ohmynews International, Jean K Min, skriver själv om hur de tänker och arbetar på den koreanska nyhetssajten Ohmynews.

Jag har skrivit om sajten tidigare och Ohmynews har också väckt intresse i den svenska mediavärlden för sitt sätt att jobba med medborgarjournalistik. Artikeln berättar bland annat om hur de anställda redaktörerna arbetar med att bedöma och coacha de 40.000 medborgarjournalisterna som bidrar med innehåll. Något för Sourze att ta efter.

Jag tror ändå inte att resonemanget bakom Ohmynews går att översätta till de svenska förhållandena rakt av. De koreanska medierna verkar vara väldigt likriktade och långt ifrån sina läsare, det verkar vara en del av förklaringen till Ohmynews framgångar. Visst finns det ett avstånd mellan läsare och tidningar i Sverige också, men kanske inte på riktigt samma sätt. Och Sourze har ju faktiskt gjort något liknande ett tag utan att nå samma enorma framgång som Ohmynews. Men visst är det intressant. Inte minst alla bloggar visar att folk vill uttrycka sig.

Technorati Tags: ,

Andra bloggar om: ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home