tisdag, mars 14, 2006

Stockholmsjournalistiken i fokus

Både Metro och SvD har i dag lanserat satsningar på Stockholmsbevakningen på nätet. Metro tänker starta 26 lokala stockholmssajter vars innehåll ska produceras av amatörskribenter. SvD tänker lansera Stockholm24 som uppföljare till Ekonomi24 och Jobb24. Metros satsning är oväntad och intressant, men ändå logisk. För Metro är det nästan omöjligt att konkurrera med de etablerade rikstäckande nyhetssajterna. Uppförsbacken är för lång, de har tappat för många år. Men lokalt i Stockholm är Metro starka och att samtidigt passa på att hänga på trenden med medborgarjournalstik är smart. Återstår att se var det landar. Det är trots allt att inte vem som helst är en bra journalist. Det krävs en bra grundutbildning för att lära sig nyhetsvärdera och skriva en intressant artikel. Sen kan mediekritiker säga vad de vill. Å andra sidan är det superlokala intressant, och rätt gjord kan Metros satsning visa sig bli ett lyckokast. Vad SvD: satsning innebär är fortfarande ganska diffust. Men SvD är väldigt bra på att paketera sitt innehåll så det ser fräscht och nytt ut, så det är säkert en satsning att se upp med. Framgångarna med N24 talar sitt tydliga språk. Technorati Tags: , , , , Andra bloggar om: , , , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home